اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

پای لنگ محیط زیست لرستان این روزها به سنگ فعالیت کارخانجات آلاینده شن و ماسه خورده است، واحدهایی که علاوه بر آلودگی هوا این روزها با دفع غیراصولی پساب خود بلای جان محیط زیست شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، کارخانه های شن و ماسه از واحدهایی هستند که در ابعاد مختلف می توانند آلودگی های زیست محیطی و تخریب طبیعت و بستر رودخانه ها را به همراه داشته باشند.

فعالیت غیراصولی این واحدهای صنعتی از یک سو موجب خسارات جدی به بستر رودخانه ها شده و از سوی دیگر آلودگی هوا، آب و خاک از دیگر پیامدهای فعالیت این واحدهای آلاینده است.

افزایش ذرات معلق در هوا تا مسافت زیادی از محل فعالیت این واحدها موضوعی است که گاه موجب ابراز نارضایتی و انتقاد افراد ساکن در محدوده کارخانه های شن و ماسه شده است.

 

 

 

از سوی دیگر رهاسازی پساب و فاضلاب ناشی از فعالیت این واحدهای آلاینده موضوع دیگری بوده که تبعاتی چون آلودگی خاک محدوده فعالیت و حتی در برخی موارد آلودگی آب رودخانه ها را نیز به دنبال داشته است.

در این میان وضعیت فعالیت کارخانه های شن و ماسه در برخی شهرستانهای استان بارها موجب انتقادات مسئولان مختلف شده است، انتقاداتی که محیط زیست را وارد میدان کرده تا برای مقابله با آلایندگی این واحدها دست به دامن دستگاه قضایی شود.

امین مرادی رئیس اداره محیط زیست شهرستان خرم آباد در این رابطه به مهر می گوید: به منظور جلوگیری از فعالیت واحدهای آلاینده بازدیدها و بازرسی های مستمر توسط کارشناسان این اداره صورت می گیرد.

وی کارخانه های شن و ماسه را از جمله این واحدها برشمرده و ادامه می دهد: در این راستا به دنبال بازدیدهای صورت گرفته توسط کارشناسان محیط زیست از کارخانه های شن و ماسه شهرستان خرم آباد کار آنالیز خروجی پساپ این واحدها صورت می گیرد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خرم آباد به برخی چالشها در زمینه این واحدهای صنعتی اشاره کرده و یادآور می شود: عدم وجود حوضچه ها برای خروجی پساپ کارخانه های شن و ماسه از جمله این مشکلات است.

مرادی می گوید که کار آنالیز خروجی این واحدهای آلاینده توسط آزمایشگاه معتمد به طور مستمر صورت می گیرد.

وی با اشاره به صدور اخطاریه های زیست محیطی برای برخی از این واحدها عنوان می کند: به این واحدهای آلاینده مهلت داده شد که برای تعبیه حوضچه های خروجی پساب اقدام کنند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خرم آباد ادامه می دهد: به رغم مهلت داده شده با توجه به عدم رعایت ضوابط و معیارهای زیست محیطی و رها سازی پساب این واحدهای شن و ماسه در سطح زمین های مجاور و در برخی موارد رودخانه های خرم آباد پرونده برخی از این واحدها به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

مرادی یادآور می شود: در این راستا پساب پنج کارخانه شن و ماسه شهرستان خرم آباد مورد آنالیز قرار گرفت و به علت عدم رعایت موارد زیست محیطی به واحد حقوقی اداره کل محیط زیست استان لرستان برای سیر پرونده حقوقی و قضایی معرفی شدند.

کامران سپه وند کارشناس حقوقی اداره کل محیط زیست استان لرستان نیز در این رابطه به مهر می گوید: به محض وصول کاربرگ آنالیز و نیز اخطاریه های زیست محیطی به این واحدهای آلاینده لایحه حقوقی تنظیم و برای سیر قانونی پرونده ها به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی ادامه می دهد: در این زمینه پرونده یکی از کارخانه های شن و ماسه آلاینده خرم آباد در مرحله اجرای احکام بوده که مدیرعامل این کارخانه متواری شده است.

کارشناس حقوقی اداره کل محیط زیست استان لرستان به وضعیت پرونده حقوقی چهار کارخانه دیگر نیز اشاره کرده و می گوید: یکی از واحدهای آلاینده در مهلت قانونی و به حکم قضایی حوضچه های مخصوص خروجی پساب را طراحی و تعبیه و نسبت به رعایت ضوابط و معیارهای زیست محیطی اقدام کرده است.

سپه وند یادآور می شود: یکی دیگر از مدیران عامل کارخانه های آلاینده شن و ماسه به حکم قضایی در مرحله بازداشت بوده و پرونده یکی دیگر از این کارخانه ها در حال سپری کردن مراحل دادرسی است.

وی می گوید: با استناد به ماده 9 و 12 قانون حفاظت و بهسازی هر کارخانه و کارگاه که موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم آورد و در مدت زمان معین نسبت به رفع آلودگی اقدام نکند، به دستور سازمان حفاظت محیط زیست از کار و فعالیت آن جلوگیری به عمل می آید.

کارشناس حقوقی اداره کل محیط زیست استان لرستان اضافه می کند: صاحبان این گونه مشاغل و حرفه ها باید نسبت به رفع آلودگی و رعایت ضوابط و معیارهای زیست محیطی اقدام کنند تا مشمول این قانون نشوند.

سپه وند از همه شهروندان به خصوص عوامل نیروی انتظامی خواست که در صورت مشاهده هرگونه تخلفات زیست محیطی مراتب را با کارشناسان و ماموران محیط زیست با شماره تلفن خدماتی 1540-0661 درمیان بگذارند.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۶/۹ 

مطالب مرتبط :

 

آلودگی اخیر هوای تهران ناشی از گرد و غبار معادن بود

 

يك واحد معدن شن و ماسه آلاینده پلمپ شد

 

 ابلاغ سریع نصب سامانه فیلتر هوا برای رفع آلودگی های کارخانه سیمان شمال

 

واحدهای آلاینده ای که نفس خرم آباد را گرفت

 

آلودگی هوا گریبانگیر مردم شهرستان آبیک

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 10 شهريور 1393برچسب:کارخانه های شن و ماسه,رودخانه,آلودگی هوا,محیط زیست استان لرستان,پساب, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.